الجمعة، يوليو 25، 2008

التيجان وسنينها
المرة دي جالي تاجين بحالهم من سمسم، ناخدهم واحدة واحدة كده وربنا يسهل:
أولا: اجب عن التاج التالي في ما لا يقل عن اللي تقدر عليه:
-اول سؤال:من انت؟
بني آدم نفسي اكون كويس في كل حاجة وعايز يبقى ليا بصمة في الحياة اللي أنا عايش فيها،
- تانى سؤال:بطاقتى الشخصية
مازن محمد أسامة احمد حسين علي حسن
مسلم
25/5/1985 الموافق السبت 6 رمضان 1405 بالكويت
أعزب ويعوز
طالب بالفرقة الرابعة بكلية تجارة عين شمس
أعمل في مجال الدعاية والإعلان
أسكن بشرق القاهرة
تالت سؤال :ماهى احلامك؟
نفسي أحس باستقرار وربنا يفكها عليا، عايز أتجوز واحدة بتفهمني وتستحملني وترضى بيا ومقتنعة بالطريق اللي أنا فيه، يكون عندي أكبر مكتب دعاية وإعلان في مصر، أخلف 7 عيال، أربعة بنات وتلاتة ولاد، واحد منهم عينيه ملونة وشعره ناعم عشان اخواته يحقدوا عليه، والبنات كلهم يبقوا عينيهم ملونة وشعرهم ناعم عشان يتجوزوا بسرعة ونخلص، نفسي أشوف مصر نضيفة وفيها قانون وكل واحد بيقدر ياخد حقه، حلمي الكبير من صغري إني أصلي في المسجد الأقصى وإني أموت شهيد.
رابع سؤال:من اقرب شخص ليك؟
أنا ليا ناس كتير قريبين مني، ومنهم:
- مدونتي.
- أنس ابن عمتي.
- بلال صاحبي اللي بشوفه كتير.
- محمد محمود اللي علمني حاجات كتير منها الدعاية والإعلان.
- وائل جودت اللي هيسيبني ويسافر السعودية.
ثانيا: أجب عن التاج الآخر فيما لا يقل عن إجابتك في التاج الأول:
- اول سؤال:ايه معنى السعادة من وجهة نظرك؟ حاسس انك سعيد ؟
أنا شايف ان السعادة تكمن في الرضا فيما بين يديك، لو معاك كنوز الدنيا وانت مش راضي عمرك ما هتبقى سعيد، وأنا حاسس الحمد لله إني سعيد
- تانى سؤال:امتى حسيت انك ظلمت انسان وليه ؟ محتاج للحظة غفران منه؟
مش فاكر والله بس أنا بحاول على قد مقدر اني مظلمش حد حتى لو كان على حساب نفسي
تالت سؤال:بتعمل اية لما تكون مضايق بعد ما تصلى ؟
مش فاهم السؤال
رابع سؤال:امتى حسيت انك اتظلمت ؟ولية ؟
والله أنا حسيت اني اتظلمت كتير، في مرة كنا عاملين في الكلية عرض فيديو محاضرة للدكتور ابراهيم الفقي، وطبعا انتوا عارفين ان انا صاحب سوابق، المهم والعرض شغال نزلنا وكيل الكلية عشان يمنع العرض ده وكان في طلبة كتير بتتفرج على العرض، المهم الطلبة منعت وكيل الكلية والأمن من انهم يلغوا العرض، وطبعا أنا و11 واحد من زمايلي أخدنا حرمان من مادتين، وساعتها حسيت بالظلم أوي.
خامس سؤال:اية اكتر احساس بيراودك هذه الايام تجاه نفسك والاخرين ؟
لا يراودني أي شيء خالص
سادس سؤال:امتى ممكن تتنازل عن حق من حقوقك ؟ والسبب ؟
عمري ما أتنازل عن حقي خالص، ولو اتنازلت عنه يبقى مش حقي (حلوة دي)
باي بقى

هناك 5 تعليقات:

semsem يقول...

ماااااااااااااااااااااازن
بجد الاجابات حلوة ودمها خفيف قى كتير من المواقف الصراحه:)
تالت سؤال:بتعمل اية لما تكون مضايق بعد ما تصلى ؟
مش فاهم السؤال
_افهمه ليك-بص ياس سيدي يعنى انت متضايق
وبعدين هتعمل ايه غير انك تصلى
بتطلع من المود ازاي يعنى
بس تعال هنا
ايه موضوع عيونهم ملونه وشعره ناعم
هههههههههههههههههه
انا موت من الضحك
للدرجه دي!!
بس بجد اجابات ميه ميه يعنى

سوسا ومودى يقول...

بجد شوفت ناس كتيييييييير جاوبوا على تاجات
بس مش ناس كتير بتجاوب بالصراحه ديه
وأنا على فكرة أول زيارة ليك
وأتشرفت طبعا بالوصول الى مدونتك ديه
لانها بجد جميله
ربنا يوفقك ويسعدك ياارب

مازن أسامة يقول...

الشرف حصل لي يا سوسا ومودي أنا بصراحة معرفش انتوا شخص واحد ولا شخصين

عالم ماريونت يقول...

صباح الخير يا مازن
حبيت اوي اجاباتك لأنها عفوية ومباشرة ومفيهاش فزلكة
بس بصراحة مش قادرة اعرف انت لية اخترت ان الولاد يكونو ملونين؟ اية عقدة الخواجة دي؟
دي اول زيارة ليا بس بجد حبيت المدون اوي
تحياتي

مازن أسامة يقول...

تسلمي يا نائمة في الأرياف، والمدونة نورت، بس أنا مخترتش الاولاد ملونين ولا حاجة، ده هو ولد واحد بس والبنات كمان عشان الجواز والحاجات دي، انتي عارفة الجواز صعب اليومين دول